Waarom een blog op jouw website een meerwaarde is

Bijgewerkt op: 9 mrt.

Hoewel het leuk staat op mijn website, is het zeker niet zonder reden dat deze blogpagina er is. Een blog is een meerwaarde voor iedere website, zolang je er voldoende tijd insteekt.



Goed voor je SEO

De eerste reden is meteen ook de belangrijkste. Je hebt een website gebouwd en wil dat daar heel wat bezoekers naartoe komen. Een goede SEO strategie - Search Engine Optimization, ofwel je website optimaliseren zodat hij goed vindbaar is voor zoekmachines - zal daarbij helpen.

  • Woordgebruik

Om dat te begrijpen moet je weten hoe een zoekmachine (zoals bijvoorbeeld Google) werkt. Google is een robot en leest vooral je website. Woorden zijn dus héél belangrijk. Ik werk als marketing consultant en help bedrijven bij hun SEO-strategie. Hoe meer ik het woord 'SEO' vermeld op mijn website, hoe meer Google zal denken dat ik relevant ben voor mensen die zoeken naar bvb. 'Hulp bij SEO'.

  • Zoekgedrag

Mensen gaan op Google vaak een oplossing zoeken voor een bepaald probleem. Stel dat je een merk voor sokken wil lanceren, dan kan je kiezen om naast je webshop ook een blog te starten. Als mensen dan gaan zoeken op 'Cadeau idee voor Vaderdag' en je hebt daar net toevallig een artikel over geschreven, dan zal je bovenaan in de zoekresultaten komen.

In mijn geval kan dat zijn door bepaalde marketing problemen aan te halen. Bijvoorbeeld 'Wat is SEA en hoe start ik daarmee?'.

  • Nieuwe content

Google houdt ervan dat je regelmatig nieuwe content voorziet op je website. Zo blijf je relevant en weet de robot die je website leest dat je up-to-date bent. Voor Google is het belangrijk om gebruikers de juiste oplossing te bieden in de zoekresultaten en dat doen ze liever met verse content dan artikels die mogelijk achterhaald zijn. Regelmatig een update met een nieuwsbericht zorgt er dus voor dat je website hoger zal scoren in de zoekresultaten.

Toon je expertise

Een blog is de ideale plek om wat dieper in te gaan op bepaalde topics. Een website is vaak vluchtig en moet kort en bondig zijn, zodat surfers meteen vinden wat ze zoeken. Via de blog heb je wel de tijd en ruimte om onderwerpen uit te diepen. Dit kan belangrijk zijn om je expertise te tonen in je vak. Stel dat je zelf handtassen maakt en verkoopt via je website. Als je daarnaast nog eens blog maakt met tekst, foto's en filmpjes, zullen mensen gaan zien dat je expertise in huis hebt en hoeveel tijd je steekt in het maken van jouw product. Dat zorgt voor meer waardering - én een opwaardering van je prijs.

Voor de dienstensector geldt hetzelfde. Als je een consultant bent en je wil bezoekers tonen dat je weet waarover je spreekt, is het zeker nuttig om een aantal artikelen te schrijven over jouw business.

Laat je stem horen

Last but not least: laat je stem horen. We zitten in een digitale wereld waarin we via de schermen ons merk willen overbrengen. Persoonlijkheid kan daarin een doorslaggevende factor zijn.


Surfers die zoeken naar bvb. een consultant zullen meerdere websites bekijken. Vaak zijn de diensten die geleverd worden gelijkaardig, dus zijn er andere factoren die bepalen met wie we juist in zee gaan. Naast locatie, prijs,... valt je persoonlijkheid niet te onderschatten. We blijven nog steeds mensen die graag een klik hebben met wie we samenwerken of producten van kopen. Gebruik je blog dus om af en toe jezelf te tonen.



Vergeet niet dat bloggen tijd vergt en soms ook een goede strategie. Als je van plan bent om te gaan bloggen, kan je wat voorbeelden gaan opzoeken bij andere concurrenten. Bloggen kan je ook uitbesteden en bijvoorbeeld koppelen aan je social media content. Zo heb je topics voor je social media kanaal en voor je website. Win-win!

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven