Een goede website maken, hoe begin je daar nu aan? We beginnen - uiteraard - met een goede merknaam en je eigen huisstijl. Eens die gedefinieerd is, zijn er een aantal zaken waar we niet meteen aan denken. Een website die snel laadt en een responsive design heeft, nemen we even als vanzelfsprekend. Bij deze som ik 10 tips op!
1. Privacy Policy
Sinds de wetgeving van 2018 betreft GDPR is het verplicht om jouw websitebezoekers te laten weten welke persoonsgegevens je verzamelt en op welke manier. Europa wil immers zijn leden beschermen en kwam daarvoor met een nieuwe privacy regelgeving, de GDPR - General Data Protection Regulation. Hoe pak je zo'n privacy policy concreet aan? Bekijk enkele voorbeelden van andere bedrijven zoals jouw concullega's en vergelijk met jouw business. Daarnaast kan je altijd een beroep doen op een freelance consultant om de tekst helemaal conform de regels te maken.
2. Cookie Statement
Je kan tegenwoordig geen website meer openen of we worden wakker geschud door een pop-up. Willen we cookies? 'Oké dan maar.' Welke cookies willen we? 'Neem maar alles, dan ben ik er meteen vanaf'. Ik geef toe: het is vervelend. Maar wel noodzakelijk én meer zelfs, verplicht. Website verzamelen data over hun bezoekers en zoals hierboven beschreven, komt GDPR daarbij kijken. Dus voor je alles online gooit: check nog even die vervelende pop-up. Het kan jou een lastig gesprek besparen met een data-controleur.
3. Contact Form
Laat ons even buiten beschouwing dat je een groot e-commerce bedrijf bent met een aparte klantendienst. Dat zij geen contactformulier hebben, kunnen we nog ergens begrijpen. Voor de rest is het wel aangeraden om een contactformulier op je website te hebben. Met een website wil je tenslotte contacten binnenhalen en jouw dienst of product of verkopen. Het is ook nuttig als je aan lead generation wil gaan doen. Vaak wordt het invullen van een contactformulier dan beschouwd als een nieuwe lead. Dus dan moet je wel eerst zo'n formulier in huis halen!
4. Call-to-action
Gelinkt aan het topic hierboven, is het belangrijk om een goede call-to-action op jouw website te hebben. Een call-to-what? In het Nederlands: een oproep om actie te ondernemen. Je wil dat de bezoeker van jouw website een bepaalde actie onderneemt. Dat kan zijn: een formulier invullen, contact opnemen, een product kopen, een agenda-afspraak maken,... Om jouw bezoeker aan te mannen om effectief die stap te zetten geef je hem net dat laatste duwtje. Knoppen met 'klik hier, 'download hier', 'bekijk hier onze catalogus', 'neem contact op',.. zorgen ervoor dat jouw bezoeker duidelijk weet wat er verwacht wordt.
5. Download knop
Met een goede call-to-action kan je jouw bezoeker overhalen om iets op jouw website te downloaden. Waarom zou je dat doen? Wel, de mogelijkheid om iets te downloaden zorgt ervoor dat je als bedrijf een nieuwe lead binnenkrijgt. In ruil voor een e-mailadres kan een bezoeker een brochure, productfiche, e-book, whitepaper, etc. downloaden. Koppel daar nog een lead generation campagne aan en je bent vertrokken. Vergeet dus zeker niet om in ruil een e-mailadres aan te vragen. Oh,.. én vergeet misschien ook niet om deze lijst met leads op te volgen.
6. Nieuwsbrief
De nieuwsbrief, een goede manier om klanten aan jouw bedrijf te binden. Kruipt daar niet enorm veel tijd in, voor heel weinig respons? Val ik mensen daarmee niet lastig? Is dat niet te duur? Enkele commentaren die ik regelmatig hoor van klanten. Nochtans is een nieuwsbrief laagdrempelig én een goede manier om te communiceren met je klant. Social media is vaak vluchtiger. In een nieuwsbrief kan je topics meer uitdiepen en bezoekers doorsturen naar je website voor meer informatie. De voorwaarde is dus wel dat je nuttige informatie voorziet en niet enkel een verkoopspraatje voert. Met Mailchimp kan je gratis starten tot en met 2000 contacten. Voor de content van jouw mailings kan je ook snel een freelancer inschakelen. Voel je hem komen? Ja hoor, ik help jou graag bij het opzetten van een mailingcampagne!
7. USP
U.S.P., wat was het ook alweer? Juist ja, Unique Selling Proposition. Of anders gezegd: wat maakt mijn product of dienst speciaal en onderscheidend van andere diensten? Dat kan zijn: snelle levering, persoonlijk contact, ambachtelijk gemaakt,... Denk na over wat jou uniek maakt en communiceer dat ook met de klant. Het is een extra verkoopsargument dat ervoor kan zorgen dat de websitebezoeker voor jou kiest.
8. Gezicht
We zijn anno 2022 terwijl ik dit artikel schrijf, maar toch zie ik het nog te weinig. Een website heeft een gezicht nodig. Als bezoeker vraag je je af wie er achter jouw product of dienst zit. Het geeft een menselijke touch en zorgt ervoor dat we ons kunnen verbinden met de persoon achter het bedrijf. Zeker als je aan employer branding wil gaan doen en mensen gaat aanwerven, mag je deze niet vergeten. Potentiële werknemers willen zien waar ze terechtkomen en wie hun mogelijke collega's worden.
9. Stand Out!
Nu websites maken makkelijker is geworden, kan iedereen er eentje hebben. We surfen erop los en zien veel meer websites. Om onthouden te worden is het dus belangrijk om uniek te zijn. Een leuke grafische stijl kan daar alvast bij helpen. Je hoeft zeker niet het warm water uit te vinden, maar je kan wel enkele leuke accenten hebben die jouw website opfleuren. Hulp nodig bij het opmaken van jouw unieke stijl? Contacteer me gerust!
10. Meten = weten
Nadat je al deze tips hebt geïmplementeerd, kan je live gaan met jouw website. Denk er wel aan dat je achterliggend ook alles in orde wil hebben. Hoeveel bezoekers zijn er op jouw website, hoeveel pagina's bekijken ze, komen mijn bezoekers via social media of via andere kanalen? Allemaal belangrijke zaken om jouw doelgroep beter te leren kennen. Zorg er dus voor dat je een goede set-up hebt van Google Analytics en hoe deze ook bij. Een Google Dashboard kan zelfs nog eenvoudiger een overzicht geven van al jouw data.
Heb je hulp nodig bij het opzetten van deze tips, of wil je extra versterking om jouw website op te starten? Je mag me altijd contacteren via lynn@intens-marketing.be!
Comentarios